Onze benadering

Hoe gaan we in onze organisatie
met elkaar om?

Cultuur

Waarom gaan we op deze manier
met elkaar om?

Waarden

Wat zijn de gevolgen voor
de mensen in onze organisatie?

Mensgericht

Waar mensen zijn vind je cultuur.

Overal? Nu ja, niet overal. Een groep mensen zonder cultuur duiden we vaak aan als ‘menigte’. Een menigte mist één ingredient om cultuur te kunnen laten ontstaan: tijd. Cultuur-goeroe Edward Stein vertelt ons dat je, om een cultuur te laten groeien, de stabiliteit, ervaring en ruimte nodig hebt die alleen kan ontstaan met het verstrijken van de tijd.

Wil je cultuur veranderen of versterken? Tijd is de eerste investering die je maakt.

  • “Not every collection of people has a culture. Without it it is rather a crowd.” – Edward Schein, in Organizational Culture and Leadership

Je kunt cultuur besturen...

Het gedrag van de leidinggevende(n) wordt in de literatuur gezien als het meest richtinggevend onderdeel van de cultuur. Dat geeft moed, want dat betekent dat je als leider de cultuur kunt beïnvloeden. Maar het vraagt ook om moed. Moed om te reflecteren op eigen gedrag en overtuigingen.

  • LinkedIn CEO Jeff Weiner over hoe hij door reflectie op zijn gedrag ontdekte op basis van welke waarden hij leiding wil geven.

met behulp van jouw waarden...

Cultuur wordt zichtbaar in de meest kleine gebruiken, zoals  lunchgewoontes. Maar cultuur centreert zich rondom, de vaak onzichtbare, gedeelde overtuigingen van een groep; de waarden.

Het zichtbaar maken van jouw waarden is het begin van intentioneel leidinggeven aan de cultuur in jouw organisatie op een manier die bij jou past. 

  • Zou de Nederlandse liefde voor efficiëntie de reden zijn dat Nederlanders brood-eters zijn? 

die je omzet in daden

Jouw waarden krijgen pas betekenis als je ze in de praktijk brengt. Wat betekent de waarde ‘spelenderwijs leren’ als er geen tijd wordt gemaakt om te spelen? Alleen als waarden het gedrag van de organisatie mogen vormen, worden ze geloofwaardig. Dan geef je mensen de mogelijkheid om jouw waarden te integreren in hun manier van werken.

Door waarden om te zetten in daden, bouw je aan een systeem waarin mensen mede-eigenaar worden van jouw waarden. Deze gedeelde waarden vormen de grondslag van cultuur in jouw organisatie.

  • “Values (…) remain nothing more than words if they are not exemplified in behaviors, integrated into processes, and referenced through practices.”  – Melissa Daimler, in ReCulturing

om jouw mensen te dienen.

Arch Cultures helpt je om jouw waarden te ontdekken, communiceren en praktiseren. Zo kom jij tot je recht als leider. In relatief korte trajecten helpen we je daarnaast te ontdekken wat de gevolgen van jouw waarden zijn voor je werknemers. We geven advies hoe je daar het beste op kunt anticiperen, zodat ook jouw werknemers tot hun recht kunnen komen. 

Op lange termijn zijn we in dit proces beschikbaar in een coachende rol, omdat we geloven dat duurzame cultuurverandering ontstaat als het in de organisatie zelf wordt gedragen.

  • People never go out of business – Michael Scott, in The Office 

Jouw winst

Blije werknemer

In een mensgerichte cultuur staat het welzijn van de mens voorop. Het is een open deur, maar zorgt ook echt zorgt voor blijere werknemers

Loyale werknemer

Voor werknemers is cultuur dan ook een belangrijke reden om wel of niet bij een organisatie te blijven en zich in te zetten voor de onderneming. 

Productiviteit

Een blije werknemer is veel productiever. Een gezonde cultuur draagt bij aan de financiële gezondheid van je onderneming. 

Zijn we de juiste fit?

Diagram Arch Cultures

We vinden het altijd inspirerend om ondernemers te ontmoeten, maar we zijn natuurlijk niet altijd de juiste fit.  Arch Cultures bevindt zich op het snijvlak van marketing en zingeving. Een traject zal je marketing makkelijker maken, maar waarden komen uit een grotere overtuiging over het leven. Wil je als ondernemer duiken in wat je eigenlijk gelooft? Ben je direct op zoek naar praktische manieren om met jouw bedrijf een verschil te maken (zonder je waarden te onderzoeken), dan kun je beter naar…. Je zult  in ons een beetje psycholoog vinden, maar ook een wereldverbeteraar. Welke impact maakt jouw bedrijf op jouw mensen? Zoek je iets meer in een andere richtingen? Misschien is dit een goede fit voor jou! 

  • Marketing: whymultiply
  • Zingeving: Ruben Beijl 
  • Psycholoog: OpenUp, Groundwork 
  • Wereldverbeteraar: B-Corps, Enviu

Ben je op zoek naar een A-Z strategie voor jouw start-up? Neem dan contact op met HORIZON, wie weet komen we elkaar daar tegen!